Business model canvas

Het Business Model Canvas is een strategische tool om een nieuw business model te ontwikkelen of bestaande business modellen te verbeteren. Het helpt start-ups om hun waardepropositie op punt te stellen en ervaren bedrijven om ruimte voor verbetering te spotten. 

Business model canvas

 

Het Business Model Canvas is een strategische tool om een nieuw business model te ontwikkelen of bestaande business modellen te verbeteren. Het helpt start-ups of ervaren bedrijven bij het beter begrijpen van hoe zij waarde creëren voor de consument en bij het spotten van ruimte voor verbetering.

gebruikt door: Geert Tewissen

StrategieBusiness designConsument

Het canvas

Het canvas van Alexander Osterwalder is opgedeeld in een linker- en rechterkant.

De linkerkant geeft inzicht in het bedrijf (intern), terwijl de rechterkant focust op de consument (extern). Elke post-it aan de linkerkant van het canvas moet nodig zijn om de rechterkant van het canvas te ondersteunen.

Bedrijf en consument ontmoeten elkaar in het belangrijkste segment van dit canvas, de value proposition.

De segmenten

1. Customer segments

Voor wie creëer je waarde als bedrijf? Heb je meer informatie over de interesses, uitgaven en kenmerken van elk consumenttype?

Voorbeeld: persona

2. Value proposition

Hoe maakt je bedrijf het leven van zijn consumenten gemakkelijker? Wat is het probleem dat je voor hen oplost?

Voorbeeld: gemakkelijk in gebruik, positieve klantervaring

3. Channels

Via welke kanalen komt een klant in contact met jouw bedrijf? Waar zijn je klanten aanwezig en wanneer?

Voorbeeld: sociale media, radio, evenement, tv

4. Customer relationships

Hoe gaat je bedrijf in interactie met zijn consumenten? Welke verwachtingen gaan hiermee gepaard?

Voorbeeld: online, via telefoon, in persoon, geautomatiseerd

5. Revenue streams

Welke prijs linken je consumenten aan de waarde die je bedrijf biedt? Hoe zouden ze willen betalen? Welk verdienmodel wordt er gebruikt?

Voorbeeld: betalen per gebruik, vaste prijs, abonnement, freemium, leasing, …

bron: strategyzer

6. Key activities

Welke acties moet je ondernemen om waarde te kunnen leveren?

Voorbeeld: distributie, strategie, reclame, research & development

7. Key resources

Wat zijn de praktische vereisten om je bedrijf te kunnen uitoefenen?

Voorbeeld: kantoorruimte, computer, hosting, personeel, auto, internet, oven, elektriciteit, …

8. Key partners

Dit is een lijst van externe bedrijven, leveranciers of partijen die je nodig hebt om waarde te kunnen leveren aan de consument.

Voorbeeld: een bakker is afhankelijk van de boer voor zijn graan

9. Cost structure

Tegen welke kost opereert je bedrijf? Hoeveel kost het om je activiteiten uit te kunnen voeren?

Voorbeeld: wat betaal je aan partners of aankopen? Wat zijn verzekeringskosten, personeel,…?

Het business model van Facebook

Nood aan een bekend voorbeeld? Het ingevulde Business Model Canvas van Facebook vind je hier terug.

Bekijk bron 1

Bekijk bron 2

Bekijk bron 3

Bekijk bron 4

Bekijk bron 5